Přeji všem krásný den!
Jedna z pozitiv RegioJetu jsou obsluhující stevardky a myslím si, že jsou perfektní. Často obdivuji, jak zvládají udržet tác s pěti kávami a třemi croissanty i když uhýbají procházejícím cestujícím a vlak se kymácí ze strany na stranu.
Mám s personálem RegioJetu zatím víceméně dobrou zkušenost. Jen jednou jsem se setkala s paní stevardkou, která zmíněné triky s tácem moc nezvládala. Navíc ani nebyla kamarádka s technologií a objednávky si psala ručně (místo níže zmíněného tabletu). Paní nebyla stará, to určitě ne, ale mladá studentka už také ne.
Pro lepší pochopení jejich práce jsem si přečetla následující článek a moc se mi líbil, nabízím jej tedy i vám, milí čtenáři našeho blogu.
„Dělám Úvaly“
Cestující už berou jako samozřejmost, že ve vlakových spojích
firem RegioJet a Leo Express je obsluhují stevardi. Reportér IHNED.cz si
vyzkoušel, jak tato práce vypadá z druhé strany. Podstoupil školení a vyrazil
do Olomouce. Kvůli autenticitě ponecháváme reportáž v ich-formě.
Když vcházím do sídla RegioJetu na
Smíchovském nádraží v Praze, je středa, 11 hodin dopoledne.
V zasedací místnosti na mě čeká školitel
Aleš Petrovský a tři další adeptky na práci stevardek.
„Jaké máte rádi seriály?“ ptá se Aleš na
začátek, abychom se prý rozproudili. Při pohledu na šedesátistránkový manuál
přede mnou se mi ale rozptýlit nedaří.
Uklidňuji se tím, že se ho naučila už
spousta lidí. RegioJet zaměstnává 130 stevardů, o tuto práci se uchází 200 až
300 lidí ročně.
Nejprve se učíme železniční termíny.
Dozvídáme se, že na železnici nejsou zatáčky, ale oblouky, a neříká se semafor,
nýbrž návěstidlo. „Aby se nám u Českých drah neposmívali, že jsme pouze
kafenosiči,“ dodává Aleš.
ČD mají také stevardy, a to od září 2011
na 16 vybraných trasách, kam patří i trať z Prahy do Ostravy. Dráhy je zavedly
těsně předtím, než vyjely první vlaky RegioJetu.
Po probrání termínů listujeme manuálem.
Na směnu musíme přijít ustrojení, převzít si tablet, peněženku a konvice,
připravit vozík... S každým dalším pokynem ale zapomínám ten předchozí.
Výčet stále nekončí, některé pokyny mi
ovšem utkvěly. Rozhodně si nemáme ani mezi kolegy říkat, že cestující je idiot.
A pokud chceme přimět pasažéra, aby si ještě objednal koláč, použijeme
takzvanou rozdvojku.
„Nezeptáme se tedy, jestli si dá ještě
něco, ale rovnou mu dáme na výběr: Budete si přát švestkový, nebo tvarohový
koláč?“ poučuje nás Aleš.
Následuje praktická část. Přicházím k
vozíku, na kterém stojí konvice s kávou a druhá s horkou vodou. Nejdříve
zkouším připravit mátový čaj, poté kávu.
Daří se mi obstojně. Až do chvíle, než
Aleš začne celým vozíkem třást. „Dělám Úvaly. Tam není opravená trať, takže to
s tebou bude házet ze strany na stranu,“ upozorňuje mě.
Po třech hodinách se jdeme podívat do
vlaku. Máme si zkusit vytáhnout sklápěcí stoleček pod oknem. Bohužel ale
zatáhnu tak, že ho vyškubnu a zůstane mi celý v ruce.
Čeká nás i exkurze na toaletu. „Každých
dvacet minut musíte kontrolovat, jestli tu je toaletní papír. Často ho někdo
sebere,“ upozorňuje školitel.
Pozdravit cestující,
pomoci s kufry, roznést vodu, noviny...
Ještě pár minut před odjezdem se po
vlaku pohybují technici a uklízeči. Přeskakuji vysavače a vyvěšuji na dveře
informační tabule. Každý stevard má na starost jeden vagon, já budu s Lenkou
obsluhovat klienty ve voze číslo tři.
Vlak se rozjíždí a míříme na hlavní
nádraží, kde nastoupí první cestující. Dostávám od Lenky pokyny. Každému říci
„Dobrý den“ a pomoci s kufry. Po zvednutí desátého kufru jsem tak vyřízený, že
nevím, jak zvládnu několik dalších hodin na nohou.
Jakmile se zavřou dveře, je třeba
palubním rozhlasem přivítat cestující. Zvednout sluchátko, zmáčknout knoflík
LS, stisknout oranžové tlačítko a začít mluvit.
„Super.
Zněl jsi jak moderátor v rádiu,“ chválí mě školitel, který jede s námi. Nemůžu
se ale zdržovat, jelikož musím rychle roznést lahve s vodou. Následně dostávám
štos novin.
Vzpomínám na Alešova slova, abych se
vyvaroval robotího efektu. Nepoužívám proto jen jednu frázi, ale střídám „Mohu
vám nabídnout denní tisk?“ s „Budete si přát denní tisk?“. Snad to nepůsobilo
moc roboticky.
Konečně činnost, kterou mám nacvičenou.
Čeká mě nabízení čaje a kávy. Bohužel se ale blíží i Úvaly. Vlak sebou najednou
škubne tak, že voda vystříkla z kelímku přímo na rukáv jedné cestující.
Naštěstí si nevšimla.
Další kolize přichází při přípravě kávy.
Mléko mi šplouchlo přímo do oka. Zaměstnán utíráním obličeje se od vedoucí
Gábiny dozvídám, že zatímco já pořád nabízím čaj nebo kávu, v ostatních vozech
už roznášejí jídlo.
Kolegyně Lenka proto začíná vyřizovat
objednávky a já poté celý schvácený běžím do kuchyňky ve vedlejším voze, kde mi
už baristka připravuje tác s jídlem. Přichází nejtěžší úkol – udržet balanc.
Jakmile roznesu celý tác, musím rychle
sebrat odpadky a použité nádobí. To poté donesu do skladu. Mezitím mi
baristka připravila další tác. Roznesu ho, seberu odpadky a vrátím se pro další
objednané jídlo.
A tak to jde celou cestu až do Olomouce,
kde má mise končí. Vedoucí se se mnou loučí slovy, že se mám ozvat, až budu
hledat brigádu.
Běžné školení je
mnohem delší
Lidé, kteří se o práci stevarda
ucházejí, absolvují ale mnohem delší školení. Nejdříve to je zkušební jízda,
kdy se posuzuje, zda se adept vůbec na práci hodí. Následuje dvoudenní školení
v oblasti servisu a komunikace, bezpečnosti práce i dopravních dovedností a
poté člověk absolvuje další tři zkušební jízdy.
Obsluha zákazníků je jednou z priorit i
další soukromé železniční společnosti Leo Express. S natočením reportáže ale
nesouhlasila.
Žádné komentáře:
Okomentovat