čtvrtek 25. dubna 2013

Cestování s městským slonem, část 3

Zatímco v předchozí části jsem shrnul základní informace o použitém spoji a pouze lehce nakousl  cestování 1. třídou vlaku City Elefant, tentokrát se zaměřím na zákaznický komfort, pocit z jízdy a další vlastnosti testovaného vlaku. První věc, kterou po příchodu do vlaku uděláte, je použití úložného prostoru na zavazadla. Jedná se o klasickou mřížku umístěnou nad hlavami cestujících, její velikost mi přišla zcela dostatečná při cestování na kratší vzdálenosti. Kdybych ale cestoval s kufrem nebo nějakým větším zavazadlem, musím si ho hodit pod nohy nebo do chodby, protože mřížka se směrem k boku vagónu zužuje. Toto je nejspíš daň za dvě patra vagonu, ve starších vlacích na tento problém nenarazíte a pro někoho to může představovat výhodu v porovnání s cestou autobusem, kde úložný prostor je největší slabinou. Pod zavazadlovou mřížkou jsou umístěny malé lampičky, takže si v noci můžete přisvítit na knížku :). Reálné použití jsem však nemohl vyzkoušet.



Samotné sedačky se podle mě povedly. Jsou potaženy v modrých barvách společnosti ČD a přestože jsou spíše pevnější, sedí se na nich perfektně. Tomu pomáhá i polstrované opěradlo na ruku. Pokud sedíte mimo sedadla se stolky, můžete použít výsuvné podnožky a ulevit tak vašim nohám. Celá 1. třída vlaku působí příjemně prostorně. V průběhu cesty vás o příští zastávce informuje digitální panel nad schody do první třídy v kombinaci s klasickým ženským hlasem :).



Z vlaku je (obzvlášť z druhého patra) velmi dobrý výhled díky velkým, lehce ztmaveným sklům. Ty mají snižovat intenzitu slunečního svitu, nejsem si ale jistý, jestli se jim to v létě dostatečně podaří. Látkové závěsy, které byly součástí všech starších vlaků, zde chybí. Okna se nedají otevírat, pouze na začátku a na konci jsou malá sklápěcí okna. Ale díky klimatizaci to není žádný velký problém. Teplota ve vlaku mi přišla trochu nižší a to mám zimu celkem rád. Důvodem byla právě zapnutá klimatizace, která prvních cca 10 minut jela naplno a vydávala dost nepříjemný zvuk. Alespoň myslím, že to byla klimatizace :). Po jejím vypnutí přišlo (na cestu vlakem) nezvyklé ticho. Slyšíte pouze velmi slabé svištění vlaku.

Velmi krátký pohled do vlaku, pak už mi docházela baterka v mobilu :) 

Z hlediska čistoty na tom byl vagon tak půl na půl. Přestože již bylo po zimě a venku bylo sucho, ve vlaku bylo na první pohled nanesené bláto. Stejně tak okna byla celkem špinavá, možná bylo těsně před jarním úklidem :). Můj rozkládací stolek byl poměrně značně pokreslený propiskou, což je na naše česká specialita, naštěstí jsem na něm neobjevil žádné zaschlé žvýkačky :). Sedačky byly čisté a nebylo z nich cítit nic podezřelého. Kovové odpadkové koše byly prázdné, bohužel jsou poměrně malé a nevejde se do nich ani prázdná plechovka od piva. Na WC bylo celkem čisto, akorát někdo zapomněl doplnit mýdlo a téměř netekla voda.

V prvním díle o City Elefantu jsem odkazoval na vtipný článek, který popisuje bezpečnostní rizika 1. třídy. Tento článek si od té doby nejspíš přečetl také někdo z drah a první třídu vybavil jedním extra kladívkem na sklo :P.

Celkově jsou moje pocity z cesty 1. třídou o něco víc pozitivní, než negativní. Problém může představovat to, jak i na kratší vzdálenosti nalákat zákazníky. Kdyby se na první třídu dala uplatnit studentská sleva, určitě bych jí cestoval na úkor klasických rychlíků i za cenu delšího času spojení. Na trase Benešov - Praha (49 km) pak chybí jakékoliv doplňkové služby, žádné občerstvení, noviny a další. V tom případě by se dal příplatek za 1. třídu dál snížit, momentálně mi poměr cena/výkon přijde nevýhodný a díky tomu 1. třídu téměř nikdo nepoužívá.          

7 komentářů:

  1. Zdá se, že nevíte k čemu slouží 1.třída v osobním vlaku nebo rychlíku. Máte za příplatek pouze širší a lepší sedadlo. Vaše blouznění o novinách, kávě a suši, které vám pod nos donese krásná stewardka, je pouze sci-fi, které vám ani Jančura na regionální trati, jestli ji někdy vysoutěží, nikdy nesplní. Vraťe se na zem a srovnávejte RJ s vlaky jiných dopravců, ale stejné úrovně. Tedy SC IC EC.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, v tomto článku jsme akorát prostě vyjmenovali, co se ve vlaku nachází a co ne, o žádném srovnání s Regiojetem nebo jiným dopravcem se zde nemluví. :) a platit za první třídu o tolik víc jen kvůli širšímu sedadlu (jak sám píšeš), to mi přijde trochu moc ;)

      Vymazat
    2. Nikdo jiný než RJ tento způsob nenabízí. Nevím jak Leo. A ta první třída je hlavně o tom, že kdo si chce pohodlně v plném vlaku sednout, připlatí si 1. třídu a není k tomu potřeba žádné občesrstvení. Kdo je nenasytný, může si něco koupit před odjezdem za přiměřenou cenu na Hl. nádraží v Praze v Bille.Kdo to nestihne musí vydržet. Nakonec v zaměstnání je nárok na jednu přestávku na jídlo za 8 hodin.

      Vymazat
  2. A proč je problém, právě do té první třídy osobáků, spěšňáků, rychlíků dát něco navíc? Přeci jen ta první třída je málokdy narvaná k prasknutí, tak bych řekl, že by průvodčího příliš nezatížilo tam roznést například ty noviny nebo lahvičku vody. Nebo se tu stále drží, že když se to nikdy nedělalo, tak by se to nemělo dělat ani teď?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Protože všechno stojí peníze a osobáky i rychlíky jsou dotované. Často je na celý vlak jen jeden průvodčí a má co dělat aby stihnul vše co má. Není možné na jednu stranu říkat, že ČD se mají zrušit=privatisovat a na druhé žádat něco nadstandartního, co není nikde ve světě běžné. Normální cestující nemusí mít na 30-60 minut cesty nic navíc, kromě pohodlného cestování. Na delší cesty jsou v R i Ex všude pojízdné vozíky s občerstvením a jídelní nebo bufetové vozy.V Pendolinu je od samého počátku v 1. třídě občerstvení i noviny, ale za cenu 200 Kč k jízdnému za místenku + 50% příplatel za 1.třídu. A vy byste to chtěl v osobáku zadarmo:-). Jančura to v RJ zavedl za cenu 50 milionové ztráty a téměř jistým koncem svého snažení na trase Pr-Os.

      Vymazat
    2. U těch osobáku, spěšňáků by to asi bylo opravdu náročné stíhát a zvládat. Ale když si vezmu třeba rychlíky Brno-Plzeň, který mají jízdní dobu značně delší než 60 minut o občerstvení tam nikdy neslyšeli a první třída vypadá skoro jako to co jezdí na Praha-Ostrava/Brno jako 2. třída. Tak proč tady neudělat nějakou kompenzaci. Na hlavní trati, kde jízdné je levnější a vlaky příjemnější i druhá třída má zásuvky atd. Proč tedy v rychlíku v 1. třídě, který jede několik hodin není možné nabídnout ty noviny a vodu, jako náhradu toho, že není klimatizace, zásuvka nový vůz a cena je vyšší než na trati kde toto vše je.

      Vymazat
  3. Tady jde o dotace. Když objednatel dopravy - stát nebo kraj dá požadavek, aby se v 1. třídě taková kompenzace poskytovala,asi by to pro ČD nebyl problém, náklady by se odrazily ve vyšších dotacích.Určitě jste jako studenti vcelku pravicově zaměřeni a tak už jen slovo dotace by vám mělo způsobit pupínky po celém těle. Platí přece tržní pravidla a zisk je na 1. místě. Když se jezdí na vlastní triko jako Jančura, tak ten si může dávat zdarma co ho napadne a mít v jednom voze třeba dvě stewardky. Vezměte si vlaky TGV ve Francii,podobné u nás nikdy nevyjedou,kde jízdenka ve 2.třídě Paříž - Marseille vyjde na 2500 Kč a kdo má hlad si skočí do jídelního vozu. Koncepce občerstvení ve vlaku TGV vychází z předpokladu, že si většina cestujících koupí kelímek s kávou a jídlo ještě před nástupem do vagónu.A to samé platí v záadě i pro ČD.

    OdpovědětVymazat