čtvrtek 18. dubna 2013

Cestování s městským slonem, část 2

Jak jsem slíbil v první části tohoto článku, v sobotu 13.4.2013 jsem se rozhodl otestovat první třídu osobního vlaku City Elefant na trase Praha - Benešov u Prahy. Jedná se o mou standardní cestu každý pátek odpoledne a v neděli večer zpět, akorát místo Elefantu běžně volím rychlík (2. třídu). Po příchodu na zrekonstruované hlavní nádraží jsem ihned zamířil k pokladnám a zakoupil obyčejnou jízdenku do první třídy za 108 Kč. Trasa z Prahy do Benešova měří 49 km a bez zpoždění trvá 63 minut (resp. 40 minut v rychlíku), to dává 2,2 kč/km. Jen pro upřesnění, 2. třída stojí 72 Kč (bez slev).

Ještě něco málo k číslům: na trase Praha - Benešov je průměrná rychlost City Elefantu 46,6 km/h, projíždí 16 stanicemi, v každé z nich zastaví na cca 30 vteřin (15 - 20 vteřin jsou otevřeny dveře do vlaku, což je podle mě dostatek i pro starší cestující), z 63 minut tedy vlak stojí minimálně 8 minut, ale reálně  to bude spíš takových 10 minut. City Elefant slouží pouze jako osobní vlak, což je docela škoda. Kdyby fungoval na delší trase jako zrychlený vlak (třeba ČB - Praha, nebo alespoň Tábor - Praha), pak by podle mého názoru byla vytíženost první třídy vyšší. A pokud by se na první třídu vztahovala i studentská sleva, bylo by to ideální ;)

Po zakoupení jízdenky jsem se vydal k samotnému nástupišti, na které vlak dorazil v 17:45 podle nádražních hodin a ze stanice vyrazil v 17:49. Můj vagón první třídy se nacházel v zadní části vozu (v opačném směru, tedy Benešov u Prahy - Praha se nachází vepředu). Zvenku poznáte první třídu podle nápisu 1/2 z boku vagonu, toto označení by ale mohlo být výraznější. Označení 1/2 znamená, že v horním patře vagonu se nachází první třída a ve spodním druhá třída. Dveře jsou ovládány elektronicky podobně jako v metru. Každé křídlo dveří má ale jedno vyhrazené tlačítko - nechápu smysl tohoto řešení, dveře by se najednou měli otevřít celé. Při odjezdu z hlavního nádraží byl vlak pěkně našlapaný, první třída však zela prázdnotou. Jediný můj spolucestující v první třídě byl starší pán, pravděpodobně okupant jedné z laviček před hlavním nádražím. Nejspíš v tom uměl chodit, za celou cestu z Prahy do Benešova do první třídy nikdo další nepřišel. A to ani průvodčí. Ten se krátce zastavil na mezipatře a následně pokračoval zpět dolů. Načerno (a to rovnou v první třídě) tedy půjde jezdit poměrně bez problémů. 


Po příchodu do 2. patra jsem si vybral zadní sedačku se stolkem pro dvě osoby sedící proti sobě. V celé první třídě se tyto rozkládací stolky nachází ještě 3 další - jeden sdílený pro 4 osoby, jeden pro 3 osoby a jeden další pro 2 osoby. Celkem to dává 11 cestujících s místami u stolků. Zbylých 12 cestujících však má možnost využít výsuvného stolku vždy ze zad předchozí sedačky. Na noze stolků se nachází 220 V, bohužel vždy pouze pro polovinu lidí, kteří u stolku sedí. Dvanáct sedaček bez samostatných stolků elektrické zásuvky nemá (nebo alespoň jsem je nenašel). U zaplněného vlaku by to mohl být trochu problém, speciálně když v první třídě je procento vybavenosti notebooky určitě vyšší.


V další části se zaměřím na celkový pocit z jízdy, vybavení a komfort vlaku, úložný prostor a bezpečnost. Za kvalitu fotek se omlouvám, můj mobil to moc dobře nebere.