pátek 3. května 2013

Vlakem domů

Minulý pátek jsem se rozhodl, že místo obvyklé cesty autobusem zkusím využít služeb ČD a pojedu vlakem. Cesta autobusem a pražskou MHD mi ze školy (VŠE v Praze) do Brandýsa nad Labem trvá necelou hodinu. Předpokládal jsem, že cesta vlakem bude mnohem delší, nakonec to ale nebylo tak špatné. 


Vyjížděl jsem ve 14.55 z Masarykova nádraží, vlak odjížděl přesně načas. Po půlhodinové jízdě jsem přestupoval na nádraží v Čelákovicích. Do všech stanic dorazil vlak bez jakéhokoliv zpoždění. Po přestupu jsem odjížděl v 15.36, vlak opět vyjížděl podle jízdního řádu. Zhruba po dvacetiminutové jízdě jsem dorazil na nádraží v Brandýse nad Labem.



První část jízdy jsem absolvoval vlakem City elefant, jízda byla poměrně komfortní, vlak byl čistý, pouze s doplňkovými službami jsem nebyl spokojený. Vlak neposkytoval cokoliv navíc. Tento druh vlaku vozí cestující i na delší trasy, proto si myslím, že by měl být vybaven minimálně wifi připojením k internetu. Absence jídelního vozu, nebo jiné možnosti jak se dostat k občerstvení by pro mě až takový problém nebyl, i když pro někoho to může být zásadní věc.






Po přestupu se moje spokojenost výrazně snížila. Zbytek cesty jsem absolvoval v několik desítek let starém motorovém vlaku, zde lze o jízdním komfortu mluvit jen velmi stěží. Čistota ve vlaku navíc také nebyla na skvělé úrovni. Jediné co by se dalo pochválit je, že vlak jel celou cestu dle jízdního řádu a neměl ani minutové zpoždění.





Cesta tedy trvala bez jedné minuty hodinu, když k cestě vlakem přičtu zhruba deseti minutovou jízdu tramvají na nádraží dostaneme se celkem na 70 minut. Když porovnám tuto cestu vlakem s obvyklou cestou, není o mnoho delší a přestup je jen jeden. Při srovnávání jízdního komfortu vítězí vlak, i když druhá část jízdy nebyla ideální. Po nynější pozitivní zkušenosti a dobrém zážitku budu vlak zvažovat jako plnohodnotnou alternativu k jízdě MHD.

4 komentáře:

  1. Vůbec nechápu, jak Vám mohou chybět v osobním vlaku nějaké doplňkové služby. Ty nejsou nikde na světě a tak čekám, že se někde dozvím, jak doplňkové služby chybí v Metru, v tramvajích a busech MHD, v čekárně u doktora, v registru vozidel a na OP nebo ŘP. Tam všude by měly být zdarma, noviny, káva, bagety a usměvavé stewardky. Možná to bude někdy v komunismu, určitě ne v tržním hospodářství.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Autor si stěžuje hlavně na wifi, která by v dnešní době mohla být standardem (alespoň v nových vlacích).
      Jinak se zmiňuje pouze o jídelním voze (který pro něj není důležitý), to by šlo ve spoustě vlacích řešit nějakým jednoduchým automatem na jídlo/pití :)
      A kdyby v některých vlacích byl stojan s novinami (neplacený tisk, třeba Metro, nebo i nějaká inzerce), tak by to mohlo být výhodné i pro přepravce :)

      Vymazat
  2. Vlak, jede z Prahy do Kolína a cesta trvá hodinu a půl. To už není úplně zanedbatelná doba. Mnoho lidí by využilo možnost během této doby pracovat na notebooku, nebo jiném zařízení připojeném k internetu.
    Nevidím důvod proč by to mělo fungovat jen v komunismu. Když se podíváte na tento odkaz, je jasné, že to může fungovat naprosto jednoduše i v dnešní době. http://connect.zive.cz/clanky/wi-fi-v-mhd-se-muze-rozsirit-diky-reklame/sc-320-a-167644
    Navíc jsem nikde nepsal, že by všechny doplňkové služby měli být zdarma. Mnoho lidí by si jistě využilo možnosti koupit si jídlo, nebo pití při delších cestách.
    A ještě bych možná zmínil, že i když by ve světě podobné služby neexistovali, nevím proč bych nemohl napsat, že mi chybí. Když se ale podíváte na některé z následujících odkazů, myslím, že můj názor není ojedinělý a podobné projekty v zahraničí zcela běžně fungují.
    http://www.lupa.cz/clanky/dpp-wifi-autobusy-metro/
    http://www.lidovky.cz/metro-v-new-yorku-se-docka-wi-fi-pripojeni-a-mobilniho-pokryti-p6g-/media.aspx?c=A100731_141741_ln-media_mev
    http://www.svetandroida.cz/bezplatna-wi-fi-bude-v-moskve-na-vsech-linkach-metra-201210

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. http://ekonomika.idnes.cz/internet-bude-ve-vsech-dalkovych-vlacich-cd-fkg-/eko-doprava.aspx?c=A130426_155224_eko-doprava_neh

      Vymazat